Czym jest SEM?

Akronim SEM pochodzi od pierwszych liter angielskiego wyrażenia Search Engine Marketing, które oznacza po prostu marketing w wyszukiwarkach internetowych.

Ten typ marketingu definiuje się najczęściej jako ogół działań promocyjnych, których głównym celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej na wpisane przez użytkownika słowa kluczowe. SEM dotyczy zarówno wyników organicznych jak i płatnych.

Do działań promocyjnych w wyszukiwarce należy zaliczyć wszelkie kampanie linków sponsorowanych, a także optymalizację i pozycjonowanie, które związane są z innym pojęciem – SEO (ang. Search Engine Optimization). Najprostszym i chyba najbardziej czytelnym sposobem przedstawienia czym jest SEM jest zastosowanie krótkiego wzoru: SEM = SEO + PPC, gdzie SEO odnosi się do pozycjonowania i optymalizacji strony www, a PPC (ang. Pay Per Click) do płatnych kliknięć i kampanii reklamowych w danej wyszukiwarce. Z powyższego wzoru wynika, iż SEM jest pojęciem szerszym od SEO, które w zasadzie dotyczy tylko wyników organicznych. Kampanie marketingowe w wyszukiwarkach posiadają szereg istotnych zalet wśród, których należy wymienić przede wszystkim:
wysoka efektywność – prowadzenie działań SEM w praktyce okazuje się niezwykle efektywne w stosunku do ponoszonych na te działania nakładów. Np., w przypadku kampanii Adwords płacimy za to, gdy internauta kliknie na naszą reklamę, a nie gdy ta mu się wyświetli,
ścisłe targetowanie reklam – dzięki zastosowaniu słów kluczowych, reklamy dopasowywane są do treści poszukiwanych przez użytkownika wyszukiwarki. Sprawia to, iż naszą reklamę widzą osoby, które w jakiś sposób są zainteresowane tym co oferujemy za pośrednictwem reklamy,
przyjazna forma reklamy – reklamy w wyszukiwarkach są bardziej akceptowane przez użytkowników, nie narzucają się im, gdyż tak naprawdę to on szuka danej informacji, a wyszukiwarka mu jej dostarcza między innymi poprzez płatną reklamę. Jeśli nie jest nią zainteresowany może swobodnie korzystać z organicznych wyników zwróconych przez wyszukiwarkę,

SEM może przynosić korzyści zarówno w krótkim jak i długim horyzoncie czasowym. Krótki okres odnosi się przede wszystkim do kampanii linków sponsorowanych, natomiast długi okres do pozycjonowania strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *